2.11.08

Αποσπάσματα από την ομιλία του Ντενί Γκετζ στη Θεσσαλονίκη το Σάββατο 1/11/08


Με αφορμή την παρουσίαση του νέου του βιβλίου "Η έπαυλη των ανδρών" διατυπώθηκαν από το ακροατήριο ερωτήσεις:

-Γιατί το έτος 1917 επελέγη ως η ημερομηνία που διαδραματίζονται τα γεγονότα του βιβλίου σας;
- Είναι μία χρονιά πριν από την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Καταλάβετε σας παρακαλώ την ειρωνία και τραγωδία του πράγματος: δύο άνδρες έγκλειστοι σε τρελοκομείο τη στιγμή που έξω από αυτό αρχίζουν οι λαοί της Ευρώπης να αλληλοσκοτώνονται. Ποιοι είναι τελικά οι τρελοί; Οι μέσα ή οι έξω;


-Υπάρχουν σήμερα ήρωες;
- Ήρωας είναι ο καθένας από εμάς. Μην περιμένετε σωτήρες ή μεσσίες με την έννοια των στρατηλατών του παρελθόντος. Καθένας από εμάς, τα απλά x του συνόλου των ανθρώπων, μπορεί να μεταμορφωθεί σε ήρωα. Είναι εν δυνάμει ήρωας, όταν έχει μπροστά του ένα έργο σημαντικό από το οποίο δεν μπορεί να απέχει (να απεργήσει): να χτίσει τον κόσμο μέσα στον οποίο θα ζήσει. Δεν μπορεί κανείς να αγαπά τον πλησίον του αν πρώτα δεν αγαπά τον εαυτό του. Και αυτό που λέω, δεν είναι θέμα εγωισμού ή εγωκεντρισμού. Και φαίνεται μέσα από τα βίβλία μου.


-Γιατί θαυμάζετε τους αρχαίους Έλληνες μαθηματικούς;
-Η ευφυΐα των αρχαίων Ελλήνων μαθηματικών έγκειται στο γεγονός ότι εργάζονταν και σκέφτονταν με ιδεατότητες και όχι με αριθμούς. Η απόδειξη γι' αυτούς δε βασίζεται στους αριθμούς, σε συγκεκριμένα νούμερα, αλλά στη γενικότητα. Αν κάτι αποδειχθεί γενικά, τότε θα ισχύει και για τα συγκεκριμένα.

-Γιατί ονομάζετε τους μαθηματικούς "αναρχικά" άτομα;
- Ένας οποιοσδήποτε σύγχρονος μαθηματικός αρχικά προσπαθεί να πείσει τον εαυτό του για την αλήθεια μιας πρότασης και στη συνέχεια, να πείσει τους άλλους ότι έχει δίκιο. Ένας μαθηματικός είναι κατά βάθος αναρχικός, με την έννοια του αντιδραστικού, εφόσον η πρώτη του αντίδραση σε οτιδήποτε καινούργιο είναι: '"δεν το πιστεύω! Να μου το αποδείξεις!"

-Ποια είναι η αντίληψή σας για το σημερινό άνθρωπο;
-Υπάρχουν τρία πράγματα: η ατομικότητα, η διαφορετικότητα και η αριθμησιμότητα. Καθένας από εμάς είναι ένα ον, ίδιο και ίσο με οποιοδήποτε άλλο άνθρωπο, κάτι που μπορεί να μας αρέσει ή να μη μας αρέσει. Στα μαθηματικά, το ένα είναι ίδιο με οποιοδήποτε άλλο ένα. Στην πολιτική όμως, δουλεύει το θεσιακό σύστημα: το ένα αλλάζει αξία ανάλογα με τη θέση στην οποία βρίσκεται, π.χ. όπως άλλη αξία έχει το ψηφίο 1 στους αριθμούς 132 και 321. Παίζει μεγάλο ρόλο η θέση του.

-Πώς πορεύεται ο άνθρωπος στη ζωή;
-Καθένας πρέπει να κοιτάξει βαθιά μέσα του και να ανακαλύψει τα αξιώματά του. Δηλαδή τις πεποιθήσεις του, τις οποίες δεν μπορεί να αποδείξει, μόνο να επιλέξει, και σύμφωνα με αυτές να πορευθεί στη ζωή του. Επιλέγω να θέλω να μην υπάρχει π.χ. καταπίεση στον κόσμο, δεν μπορώ να αποδείξω γιατί το θέλω, όμως είναι το αξίωμά μου: το επιλέγω και σύμφωνα με αυτό ενεργώ.

-Τι έχετε να πείτε για το ρατσισμό;
-Πιστεύω ότι υπάρχει μία ανθρώπινη φυλή. Όσοι υποστηρίζουν ότι ανήκουν σε ανώτερη ανθρώπινη φυλή από άλλους ανθρώπους, με βρίσκουν αντίθετο. Δυστυχώς όμως με το να επιλέξω ότι υπάρχει μία ανθρώπινη φυλή μόνο, τελικά καταλήγω να ανήκω στην ίδια ράτσα ανθρώπων με αυτούς που υποστηρίζουν το αντίθετο. Δε μου αρέσει, αλλά έτσι είναι.

12 comments:

Ξανθιά said...

Χρήστο, δες αυτό το αρχείο
http://rapidshare.com/files/159884824/__927___956___953___955___943___945____925___964___949___957___943____915___954___949___964___950__1.html

koukourikos said...

Το είδα!!! Μη μου πείτε ότι θα το πάμε και στο σχολείο!!!!???? Αν πέσει σε λάθος χέρια κινδυνεύουμε ...

koukourikos said...

Χιχι...ΧαΧα...χεχε...!!!!

koukourikos said...

Και για να κάνουμε το blog κόμη πιο ενημερωμένο βάλτε κάπου και αυτό http://picasaweb.google.com/ekoukourikos/Logicomix

Ξανθιά said...

Ευχαριστώ για την ιδέα! Το κάνω κιόλας! Μη μου πεις ότι δεν σου άρεσε το editing!
Όχι φυσικά και στο σχολείο! Τα εν οίκω μη εν δήμω, που έλεγαν και οι πρόγονοι!

koukourikos said...

Ορίστε και μια ακόμη συνέντευξη του Γκετζ:
Γκετζ

koukourikos said...

Να και το blog από το οποίο τα έμαθα για τις ομιλίες--> http://mathandliterature.blogspot.com/

Πόσο μικρός είναι ο κόσμος του Διαδικτύου...

Ξανθιά said...

Πραγματικά, το πρώτο πράγμα που μου ήρθε στο μυαλό μόλις άρχισα να διαβάζω την Έπαυλη των ανδρών, ήταν πόσο εύκολα μπορεί να μεταφερθεί στο θέατρο ή τον κινηματογράφο! Μήπως να είναι το επόμενο εγχείρημά μου; Με απόφοιτους ίσως;

Ξανθιά said...

Πραγματικά αυτό ισχύει για πολλά τέτοια βιβλία, όπως πχ το Οχτώ της Κάθριν Νέβιλ! Λέει ο Γκετζ σ' αυτήν την συνέντευξη:
«Υπάρχει όμως και το άλλο στοιχείο, ότι πρόκειται για μυθιστορήματα. Αν αφαιρούσαμε το επιστημονικό κομμάτι και έμενε μόνο η αφήγηση δεν θα σημείωνε τόσο μεγάλη επιτυχία».

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ said...

Σας αξίζει ένα μεγάλο μπράβο!
Και στη δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά(!) και στον μαθητή που είναι πάντα μέσα σε όλα!

Χαίρομαι πολύ και-αν μου επιτρέπετε- μπαίνω κι εγώ στην παρέα σας.

θα βάλω λινκ με το απόσπασμα
της συνέντευξης του Γκέτζ στο blog μου, με την άδειά σας φυσικά.

καλή δύναμη σε ό,τι κάνετε

Ξανθιά said...

Μακάρι η ημέρα να είχε 48 ώρες! Έτσι, θα προλαβαίναμε και κάτι περισσότερο, γιατί νιώθουμε ότι ο χρόνος περνάει τόσο γρήγορα και εμείς καταφέρνουμε τόσο λίγα! Ευχαριστούμε για τα μεστά λόγια και υποσχόμαστε να συνεχίσουμε....

Ξανθιά said...

Καθένας είναι ευπρόσδεκτος στην παρέα μας εφόσον φλέγεται για τα μαθηματικά όπως εμείς! Και όχι μόνο.